Concurrentieanalyse

Iedere onderneming volgt het gedrag van de concurrentie op de voet. Het monopolie is voor de meeste ondernemingen immers een utopie. Daarom is het belangrijk zoveel mogelijk relevante gegevens over de concurrentie te verzamelen.

De eerste stap is het in kaart brengen van wie de concurrenten nu daadwerkelijk zijn. Internet is hier tegenwoordig niet meer uit weg te denken, maar is beslist niet de enige bron van informatie die geraadpleegd moet worden.

Enkele voorbeelden van informatie over concurrentie die voor u waardevol kan zijn:

  • Het management van de organisatie (beleid, visie)
  • Wijzigingen in de ondernemingsstrategie
  • Verkooporganisatie
  • Marketingacties
  • Communicatiemiddelen en -wijze
  • Financiële gegevens
  • Etc.

Het is vervolgens eenvoudig om naar aanleiding van de resultaten uit de concurrentieanalyse uw marketingstrategie aan te passen. Bovendien heeft u inzage in de activiteiten en strategie van de concurrentie. Niets staat een succesvolle benadering van de markt dan nog in de weg.

Het is altijd lastig een volledige en uitgebreide concurrentieanalyse op te zetten. Wij denken graag met u mee, neem gerust contact op!